Vermoeide benen

Wanneer je spierpijn hebt heb je vaak ook te maken met vermoeide benen. Ook kun je last hebben van vermoeide benen zonder spierpijn te hebben. Iedereen heeft er weleens last van. Bijvoorbeeld als je een dagje gewinkeld hebt of nadat je behoorlijk intensief hebt gesport, oftewel overbelast! Meestal gaat dit snel over en moeten we het gewoon even rustig aan doen. Toch kun je vermoeide benen of zware benen niet altijd zomaar even negeren. Het kan namelijk ook het gevolg zijn van heel iets anders, zoals bijvoorbeeld een slechte bloedcirculatie. Dat kan natuurlijk hele nare gevolgen hebben als je er niks aan doet.

Heb je vermoeide benen, dan duidt dat niet altijd op iets ernstigs. Heb je bijvoorbeeld de gehele dag gelopen, heb je een staand beroep of ben je misschien zwanger? Dan heb je er sneller last van. Heb je echter regelmatig last van zware of vermoeide benen, dan kan dat erop duiden dat er iets anders aan de hand is.

Oorzaak van vermoeide benen

Vermoeide benen kunnen worden veroorzaakt door:

  • langdurig staan of lopen.
  • erfelijke aanleg. Slechte bloedcirculatie kan namelijk erfelijk zijn.
  • overgewicht.
  • zwangerschap.
  • je leeftijd. Op oudere leeftijd worden je vaatwanden namelijk slapper.
  • verhoogde druk in je benen. Dit kan worden veroorzaakt door bloed verklontering.
  • je algehele leefstijl, zoals roken, staand werk en weinig beweging.

Daarnaast is het algemeen bekend dat vrouwen vaker last hebben van zware of vermoeide benen dan mannen.

Risico’s van vermoeide benen

Als je regelmatig vermoeide benen hebt, kan dat duiden op een slechte doorbloeding. Dat kan natuurlijk behoorlijke gevolgen hebben. Je kunt namelijk last krijgen van spataderen, maar ook van diepe veneuze trombose bijvoorbeeld, waarbij een ader verstopt raakt door een veneuze zweer of door een bloedklonter.

Wat kun je doen tegen vermoeide benen

Om de bloedcirculatie te verbeteren is het aan te raden om veel te bewegen. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van wandelen, fietsen, zwemmen of joggen zijn. Ook het douchen van je benen met koud, maar niet te koud, water bevordert de doorbloeding. Door het koude water krijg je een koude tinteling, waardoor de aderen zullen samentrekken en de werking van de veneuze kleppen zal verbeteren. Doe dit echter niet te lang en warm na de koude douche de benen weer lekker op.

Massage is ook een goede manier om de bloedcirculatie te verhogen en zware benen te verminderen. Bepaalde supplementen helpen ook goed.