Spierpijn behandelen

Spierpijn behandelen
Omdat spierpijn eigenlijk bij alle mensen wel voorkomt, weten wij veel over de manieren van behandelen. Een nadeel van het feit dat spierpijn bij zoveel mensen voorkomt is ook dat er vele diverse methodes als behandeling beschikbaar zijn en de methodes geen garantie tot succes zijn voor iedereen.

De beste behandelmethode is ook vaak de oorzaak van de spierpijn “Trainen”, je kunt er namelijk voor kiezen om je lichaam meer en meer tegen de spierpijn te wapenen door de desbetreffende spieren te trainen. Let hier overigens wel bij op, want overbelasting van het lichaam en dus de spieren is nooit goed, bouw daarom het trainen van de spieren langzaam op.

Spierpijn behandelen, onze tips

Om de pijn iets te verlichten geven wij je enkele tips ter behandeling van de spierpijn.

Je kunt er voor kiezen om je spieren losser te maken door middel van het doen van rek en strek oefeningen. Als je dit 40 tot 60 seconden lang doet achterelkaar dan zorg je er namelijk voor dat je spieren volledig ontspannen en weer voor de volledigheid beweegbaar worden.

Een andere methode voor het verminderen/bestrijden van de spierpijn is het nemen van een ijsbad. Met een ijsbad verminder je het afbreken van weefsel en breng je de grote van de zwellingen terug, om dit resultaat te realiseren dien je ongeveer 20 tot 30 minuten in het ijsbad te blijven zitten.

Een soort gelijke optie is het koelen met ijs packs op de spieren, echter heeft onderzoek uitgewezen dat dit een minder resultaat oplevert gemiddeld bij de mensen als een ijsbad.

Massage

Een zeer effectieve methode en ook de meest gebruikte methode voor het bestrijden van spierpijn is en blijft tot op heden toch een massage. Door het masseren van de spieren zal de bloedsomloop namelijk toenemen waardoor het herstelproces met maar liefst 30% tot 32% zal worden versnelt. Dit maakt het een tot de meest effectieve methoden om spierpijn te verhelpen. Let bij een massage er op dat een harde massage niet per definitie betekent dat het ook beter is. Vooral bij spierpijn wil je de spieren niet extra belasten. Een te zachte massage daarentegen heeft weer minder effect, het is dus raadzaam om in het ‘midden’ te gaan zitten; niet te hard en niet te zacht.

Tips bij Fibromyalgie

Spierpijn die bij fibromyalgie optreed is veelal anders dan andere spierpijnen. Waarbij de oorzaak van spierpijn na het sporten duidelijk is, is dit bij fibromyalgie niet. Bij fibromyalgie heb je te maken met ‘triggers’. Een trigger kan de (spier)pijn aanzetten in het lichaam. Fibromyalgie kent vele verschillende triggers, de meeste bekende zijn stress, overmatige belasting van de spieren en een ongezonde leefstijl. Maar ook bepaalde voedingsmiddelen en sterke geuren kunnen een trigger zijn van fibromyalgie cq. spierpijn.

Naast de algemene tips voor spierpijn hebben we hier enkele tips voor mensen met fibromyalgie:

  • Magnesiumbad: Warmte is goed voor de pijnlijke spieren, gooi je magnesiumzout bij je bad dan geeft dit extra verlichting van de pijn. Ook draagt magnesium bij aan meer ontspanning. Voor meer informatie over magnesium met tips en meer klik hier.
  • Infraroodsauna: Infrarood werkt erg goed bij (spier)pijn. Veel mensen met fibromyalgie hebben hier baat bij. Er zijn ook infrarooddekens beschikbaar die je thuis kunt gebruiken.
  • Voeding: Onze voeding speelt een grote rol. Ook bij fibromyalgie speelt voeding een grote rol. Zo is bekend dat de smaakversterker (e621) een grote trigger is bij fibromyalgie, het resulteert in vele spierpijnen!
  • Blijven bewegen is een van de belangrijkste dingen bij fibromyalgie. Naarmate je minder beweegt resulteert dit in zwakkere spieren, wat weer leid tot snellere (spier)pijnen. Dus ook bij spierpijn blijven bewegen. Let wel op dat je niet overmatig gaat bewegen. Wandelen is een goede en eenvoudige manier om te blijven bewegen. Ook oefeningen die thuis gedaan kunnen worden draagt bij tot een betere conditie van je spieren.

Spierpijn voorkomen

Voorkomen van spierpijn is nog altijd beter dan genezen, ook voor het voorkomen van spierpijn zijn diverse methodes om de kan op spierpijn te minimaliseren.

Een belangrijke en makkelijke opgave voor het voorkomen van spierpijn is het blijven bewegen en trainen van de spieren op een verantwoordelijke wijzen, eventueel een beweeg en trainpatroon opgesteld door een professionele fitnessinstructeur. Daarnaast is het belangrijk om tijdens het werken, zitten, liggen en staan een juiste houding aan te nemen zoals een gestrekte rug.

En ook bij het voorkomen van spierpijn is het masseren van de spieren een goede optie, het preventief masseren van de spier kan de kans aanzienlijk verkleinen dat er spierpijn tijdens het bewegen zal ontstaan.

Wanneer spierpijn lang aanwezig is dan spreken we van chronische spierpijn.

Heb jij nog tips?

Heb jij nog tips om spierpijn te verminderen of te voorkomen, voor fibromyalgie of voor andere aandoeningen; laat het ons weten via het reactieformulier hieronder. Uw bericht word eerst gecontroleerd alvorens we het op de website toevoegen. Bij voorbaat onze dank.

Lees meer over:

1 Comment

  1. martien van der Voort | |

    Voorkomen van verzuring van het lichaam

Comments are closed.