Spierpijn op de ledemaat

Spierpijn is een veel voorkomend probleem in de ledematen (ook wel lidmaat genoemd), een spierpijn op de ledemaat is een onderdeel van het lichaam dat door spieren kan worden bewogen. Bij mensen zijn de aanwezige ledematen aan het lichaam de armen en benen.

De meest voorkomende spierpijnen zijn te vinden in de armen, benen, kuiten, rug en nek, deze onderdelen van het menselijke lichaam worden namelijk als eerste intensiever gebruikt dan dat zij vaak gewend zijn.

Omdat bij spierpijn een zwelling tijdens het herstel optreedt krijg je een onaangenaam gevoel en met krachtverlies te maken in de spieren en ledematen.

Dat je geen spierpijn meer voelt betekent niet automatisch dat je volledig herstelt bent van de spierpijn, je lichaam is namelijk nog steeds bezig met het herstellen van de ontstane scheurtjes in de spieren en ledematen.

Toch is het afwachten tot de spierpijn in de spieren en ledematen vanzelf overgaat een slechte manier om van je spierpijn af te komen. Wellicht klinkt het je wat vreemd in de oren, maar juist inspanning van de spieren die pijn doen bevorderen het genezingsproces.

Het is echter niet de bedoeling dat je meteen zware trainingen/inspanningen met de spieren / ledematen gaat ondernemen ter bevordering van je herstel. Het overbelasten van de spieren zal namelijk waarschijnlijk gaan zorgen voor een daadwerkelijke blessure wat eventueel kan leiden tot een spierscheur.

Spierbeschadiging

Normale spierpijn die bij alle mensen normaal gesproken voorkomt zal binnen een termijn van 36 tot 48 uur volledig verdwenen zijn. Wanneer je spierpijn langer aanhoudt dan 56 uur raden wij aan om een bezoek aan de huisarts te brengen, dit kan namelijk duiden op een spierbeschadiging.

Bewegen met spierpijn is goed, een intensieve sporttraining weer niet en daarom is het raadzaam om je spieren niet te forceren en een tussenweg tussen rust en gebruik te zoeken.

Spierpijn is een logische reactie op intensieve inspanningen, het is dan ook raadzaam en zeer zeker belangrijk te noemen om de desbetreffende spieren voor te bereiden op de intensieve inspanningen. Dit kan je doen door een goede voorbereiding te treffen voor je spieren door middel van spieropwarming, dit voorkomt dat de spieren in één klap een te grote inspanning moeten leveren.

Naast de opwarming van de spieren is het ook belangrijk om de spieren langzaam maar zeker na het intensieve gebruik weer te laten wennen aan het “normale” gebruik, dit kan je doen door middel van een zogenoemde cooling down.

Spontane spierpijn in de ledematen zonder dat je hiervoor een intensieve inspanning voor hebt verricht kunnen ook duiden op chronische spierpijn.